1. Soalan - soalan dalam Bahagian A menguji pengetahuan dan kefahaman calon dalam lima tema penyiasatan, iaitu:
a) Alam Kehidupan (living Things)
b) Daya Dan Tenaga (Force and Energy)
c) Alam Bahan (Materials)
d) Bumi Dan Alam Semesta (Eath And Universe)
e) Dunia Teknologi (Technology)
2. Soalan Bahagian A terdiri daripada 30 soalan objektif yang boleh dibahagikan kepada dua bentuk, iaitu:
a) Aneka Pilihan (Multiple Choice)
Setiap soalan diberikan empat pilihan jawapan. Calon perlu memilih satu jawapan yang tepat sahaja.
b) Aneka Gabungan (Multiple Combination)
Calon perlu menentukan gabungan jawapanyang betul dan tepat.
3. Kedua - dua soalan di atas boleh dikategorikan kepada 10 jenis, iaitu:a) Fakta : Menguji pengetahuan calon tentang sesuatu fakta seperti ciri, sifat atau fenomena.
b) Istilah : Menguji pengetahuan calon tentang definasi, maksud atau simbol yang berkaitan dalam soalan.
Tips SPS
PEMBOLEHUBAH
MENGAWAL PEMBOLEHUBAH
Sesuatu BAHAN atau OBJEK yang terlibat dalam sesuatu eksperimen.
Ia melibatkan kuantiti fizik seperti isipadu, suhu, jarak, jisim, masa dan sebagainya.
Terdiri daripada 3 Pembolehubah
PM: Pembolehubah Manupulasi (Manipulated Variable)
PB: Pembolehubah Bergerakbalas(Responding Variable)
PML:Pembolehubah dimalarkan (Controlled Variable)
Setiap Pembolehubah mestilah dinyatakan UKURAN (Ciri) dan BENDA yang digunakan dalam eksperimen sepertimana contoh dalam jadual berikut:
Sesuatu BAHAN atau OBJEK yang terlibat dalam sesuatu eksperimen.
Ia melibatkan kuantiti fizik seperti isipadu, suhu, jarak, jisim, masa dan sebagainya.
Terdiri daripada 3 Pembolehubah
PM: Pembolehubah Manupulasi (Manipulated Variable)
PB: Pembolehubah Bergerakbalas(Responding Variable)
PML:Pembolehubah dimalarkan (Controlled Variable)
Setiap Pembolehubah mestilah dinyatakan UKURAN (Ciri) dan BENDA yang digunakan dalam eksperimen sepertimana contoh dalam jadual berikut:
UKURAN (CIRI) | OBJEK/ BENDA (BAHAN) |
Jumlah | Air |
Bentuk | Bekas |
Suhu | Kandang |
Bilangan | Bunga |
Jenis | Permukaan |
Masa | Suis dihidupkan |
Tinggi | Bayang-bayang |
Luas | Permukaan air yang terdedah |
Isipadu | Air yang disukat |
Berat | Kotak |
HIPOTESIS
MEMBUAT HIPOTESIS
Pernyataan tentang sesuatu objek/peristiwa berdasarkan pemerhatian yang berupa penerangan yang mungkin betul atau tidak.
Hipotesis dibina berdasarkan inferens yang dibuat.
Hipotesis juga boleh merupakan pernyataan hubungan antara pembolehubah manipulasi dengan pembolehubah bergerakbalas.
Untuk membina Hipotesis Murid perlu :
Kenal pasti Pemboleh Ubah Manipulasi dan Pemboleh Ubah Bergerak Balas.
Lihat CORAK/POLA/BENTUK dari PM dan CORAK/POLA/BENTUK PB
Hubungkan kedua-dua Pemboleh Ubah dengan menggunakan kata hubung yang sesuai.
Contoh
Semakin bertambah isipadu air = PM
semakin berkurang suhu air. = PB
Semakin bertambah masa air dipanaskan PM
semakin bertambah suhu air PB
Jika panjang tali bertambah PM
maka nada bunyi gitar berkurang PB
Jika jumlah daun berkurang PM
maka tempoh hayat siput berkurang PB
PEMERHATIAN & INFERENS
Apa yang diperhatikan dengan menggunakan deria mata, telinga, sentuhan, bau dan lidah untuk mengesan perubahan keadaan asal lalu dibuat perbandingan terhadap sesuatu ujikaji, fenomena, gambarajah, jadual, graf,carta dan pernyataan ayat
Pemerhatian:
1. Lembu A lebih kecil daripada Lembu B
2. Lembu B lebih besar daripada Lembu A
MEMBUAT INFERENS
Suatu penerangan / sebab yang logik berdasarkan Pemerhatian yang telah dibuat terhadap sesuatu fenomena / peristiwa.
Inferens terbahagi kepada 2 :-
i. Inferens bebas/tidak terkawal - Sebarang Penerangan / Sebab / Alasan yang logik diperolehi daripada pengetahuan sedia ada, pengalaman lalu, atau pembacaan. Biasanya mempunyai lebih daripada 1 jawapan.
Contoh:
Pemerhatian:
1. Lembu A lebih kecil daripada Lembu B
2. Lembu B lebih besar daripada Lembu A
Nyatakan satu inferans berdasarkan pemerhatian yang telah diberikan.
1. Lembu A tidak mendapat makanan yang cukup berbanding Lembu B.
2. Lembu A baka yang kecil berbanding Lembu B.
3. Lembu A berpenyakit berbanding Lembu B
ii) Inferens Terkawal/Jitu – Penerangan / Sebab /Alasan jelas yang telah ditetapkan dengan jawapan yang terhad. Jawapan bagi Inferens Terkawal boleh dirujuk kepada Pembolehubah Dimanipulasi (PM).
Gambar di atas menunjukkan seekor lembu yang diternak oleh Ahmad dalam tempoh lapan minggu
Pemerhatian
Lembu Ahmad lebih besar berbanding minggu pertama
Inferans
1. Mendapat makanan yang berkualiti berbanding sebelumnya.
2. Kandang lebih bersih berbanding sebelumnya.
3. Mendapat rawatan penyakit berbanding sebelumnya
PM(Inferens) merupakan penerangan / punca /sebab terjadinya perubahan dalam PB(Pemerhatian).
MERAMAL
Murid perlu kenalpasti pola / corak data dan menggunakan kemahiran matematik untuk tujuan pengiraan
Contoh Soalan
Ahmad telah menanam dua pokok cili ke dalam 2 pasu yang berasingan. Pokok Cili di dalam Pasu A telah diletakan di bawah sinaran matahari manakala Pokok Cili dalam Pasu B ditutup dengan sebuah kotak hitam.
Ramalkan apa yang akan berlaku pada Pokok Cili dalam Pasu B selepas satu minggu?
Mati / layu
Bil Ketulan Ais | Suhu Air (ºC) |
0 2 4 6 8 | 60 55 50 45 40 |
Ramalkan suhu air jika 12 ketulan ais dimasukan kedalam bekas tersebut?
Jawapan = 30 ºC
(Setiap 2 ketulan ais suhu air akan berkurang sebanyak 5ºC)
MENTAFSIR DATA
MENTAFSIR MAKLUMAT / DATA
Adalah kemahiran untuk mentafsirkan data-data yang telah dikumpul berdasarkan jadual, carta dan gambarajah dengan memberikan penerangan atau ulasan yang logik mengenai sesuatu pemerhatian, ujikaji dan pembolehubah.
Berikut adalah kata kunci atau ayat yang biasa diajukan pada soalan berkaitan dengan Kemahiran Mentafsir Data
Kemahiran | Contoh Jawapan |
Pola / Corak Menyatakan Pola / Corak yang dikumpul | Menaik , menurun atau mendatar |
Tujuan Menyatakan tujuan penyiasat | Menyiasat hubungan antara .....pm.... dengan .....pb........ |
Hubungan / Kesimpulan Hasil/bukti kebenaran hipotesis setelah diuji melalui ekperimen | Semakin ..... pola.... ...pm...... Semakin .... pola ..... ... pb .... |
Rumusan Ulasan / penerangan lengkap yang melibatkan PM dan PB semasa ujikaji | Boleh menggunakan ayat yang sama sepertimana menjawab soalan hipotesis. Hubungan, kesimpulan |
Berikut adalah contoh soalan dan jawapan untuk menerangkan kemahiran mentafsir data:
Suhu (ºC) | 15 | 18 | 21 | 24 | 27 | 30 |
Bil Strawberi | 14 | 17 | 22 | 22 | 22 | 19 |
Pola / Corak ( buat bacaan pada PB)
Menaik, mendatar dan menurun
Tujuan
Menyiasat hubungan antara suhu dengan bilangan strawberi
Hubungan/Kesimpulan
Semakin bertambah suhu
Semakin bertambah bilangan strawberi, sehingga suhu antara 21 dan 27 bilangan strawberi tidak berubah, dan menurun selepas suhu 27
Rumusan
Bilangan strawberi paling banyak jika ditanam pada suhu antara 21 ºC hingga 27 ºC.